Friday 6 January 2017

Pengurus Bank Negara Forex

Geschrieben von PAGUYUBAN TRADING FOREX DAN INDEX SAHAM auf 2009.07.29 00.31 PERSETUJUAN Bank Negara Indonesia SEBAGAI BANK PENYIMPAN DANA PADA PERDAGANGAN BERJANGKA KOMODITI Jakarta, 14. Juli 2009 8211 Hari ini Kepala Bappebti, Deddy Saleh, menyampaikan Surat Keputusan No. 32 / BAPPEBTI / KP / 7/2009 Tentang Persetujuan Terhadap Bank Umum Sebagai Bank Penyimpan Margin, Dana Kompensasi und Dana Jaminan, kepada PT. Bank Negara Indonesien (Persero) tbk. pada tanggal 9 Juli 2009. Bank Negara Indonesia merupakan Bank ke lima setelah Bank Niaga, Bank Central Asia, Bank Century dan Bank Sinar Mas Yang memperoleh persetujuan Dari Bappebti sebagai Bank Penyimpan Dana dalam kegiatan Perdagangan Berjangka Komoditi. Persetujuan ini diberikanisch setelah melalui proses yang cukup panjang mulai penelitian semava dokumen yang dipersyaratkan dan pengujian sarana teknologi informasi yang dipergunakan. Dan juga untuk Mitgliedschaft kesempatan secara luas kepada perbankan nasional terlibat dalam kegiatan Perdagangan Berjangka Komoditi di Indonesien. Keikut sertaan Bank Negara Indonesia sebagai Bank BUMN pertama Yang Genehmigt sebagai Bank Penyimpan Dana, memberikan Pilihan kepada para Pialang Berjangka untuk menyimpan dana nasabahnya Pada Bank-Bank Yang sudah memperoleh persetujuan Dari Bappebti. Karena Pialang Berjangka dituntut untuk melachtungi dan menyimpan dana nasabah dalam rekening yang terpisah dengan rekeningnya sendiri. Dana tersebut hanya dapat ditarik dari rekening terpisah untuk pembayaran komisi, biaya lain sehubungan dengan transaksi als untuk keperluan lain atas perintah tertulis dari nasabah. Dengan diberikannya persetujuan ini, diharapkan kedepan Industri Berjangka di Indonesien dapat Semakin berkembang dan menjadikan Schleimbeutel berjangka berfungsi sebagai sarana pengalihan resiko dan sarana pembentukan harga Yang efektif. Para pengurus PT. Bank Negara Indonesien (Persero) yang bertanggung jawab pada bagian penyimpanan dana dalam rekening terpisah untuk kegiatan perdagangan berjangka komoditi terdiri dari. 1. Adi Setianto. Pemimpin Divisi Jasa Keuangan und Dana Institusi 2. Suhendry Hafni. Wk. Pemimpin Divisi Jasa Keuangan und Dana Institusi 3. Eddy N. S. Wk. Pemimpin Divisi Jasa Keuangan und Dana Institusi 4. Hestu Wijaya. Pemimpin Kelompok Jasa Kustodi und Wali Amanat 5. Eddy Purwanto. Assistent Vizepräsident Verkauf 6. John Adrian Suharyo. Pengelola Jasa wali Amanat dan Keagenan 7. Ade Baroch. Relation Manager Verkauf Adapun alamat lengkap PT. Bank Negara Indonesien (Persero) Tbk. Adalah jl Jend Sudirman Kav. 1 Jakarta Pusat 10220, P. O BOX 2955 JKT. Telp. 021 8211 2511946, 5728387. Fax. 021 8211 5728805. E 8211 Mail. Investor. relationbni. co. id Informazionen lebih lanjut dapat menghubungi: Humas Bappebti, Telp. 021 8211 31924744 Ext. 431Skandal Forex Bank Negara Malaysia 1992-1993 Hari ini Schlagzeile Yang penulis (zusammen) utarakan disini kelihatan agak menyinggung sesetengah pihak. Namun ianya bukan bertujuan mengaibkan, sekadar Informasi telus kepada seluruh rakyat Malaysia Agar masyarakat kita diberikan maklumat Sejarah Yang betul Yang Menjadi pengajaran buat kita Hari ini dan khasnya buat anak cucu kita akan datang. Artikel di bawah dianjurkan oleh NGO bebas dan tidak terikat Mana Mana parti atau persatuan. Sekadar perkongsian ilmu Yang tidak dihebahkan kepada umum. Dan Menjadi salah satu Sebab utama mengapa Kerajaan tidak menghalalkan dan melesenkan forex sebagai satu jenis perniagaan buat individu di Malaysia buat masa ini . Forum khas bertajuk 8220Bank Negara Forex Skandal: Wenn Regierung wird Speculator.8221 2.30 ptg, Sabtu 2 Jun 2012 von Dewan Sri Pinang, Padang Kota Lama, Pulau Pinang. Oleh: Dr. Rösli Yaakob (Tafel Jemputan) Siapa Dr. Rosli Yaakob Geboren in Kampong Kundur, Rembau, Negeri Sembilan im Jahr 1952. Derzeit ist er der CEO von Ahsania-Malaysia Hajj Investitionen und Finance Company Limited, Dhaka, Bangladesch. Er erhielt seinen ersten Abschluss in Ökonomie von UM im Jahr 1975. Erlangte Meister und PHD auf dem gleichen Gebiet von der University of Wisconsin, USA auf BNM-Stipendium. Er diente BNM seit 18 Jahren. Zuvor diente als Senior Vice President des Bereichs Global Hadsch und Umrah Corporation (Labuan) Limited, CEO Golden Pharos Berhad, Direktor, Islamic Banking Scheme und Sonderprojekt, Abrar Discount Berhad, CEO, Abrar Finance Berhad, Teilzeit-Dozent an den Finanzmärkten und Institutionen an der Universität von Malaya und Vorstandsmitglied mehrerer Unternehmen. Schwerpunkte waren die Regulierung der Finanzinstitute, die Formulierung und Umsetzung der Geld-, Finanz - und Wirtschaftspolitik, das Liquiditätsmanagement, das islamische Banken und Finanzwesen sowie die Entwicklung von Geschäftsstrategien. Schreibt regelmäßig zu ökonomischen Fragen und präsentiert in Wirtschaftsseminaren. Gegenwärtiges Forschungsinteresse gilt der Rückkehr des Golddinars als der Währung der islamischen Welt. Den 21. Juli 2007 Artikel von bawah ini petikan dari ucapan beliau: Sesudah subuh, hari Jumaat, 1 Jun, dalam hujan yang lebat, kami memandu kereta ke Alor Setar. Programmieren von Alor Setar memang menyemarakkan semangat perjuang tetapi meletihkan. Es verfügt über zahlreiche Ausstattungen, insbesondere Restaurant, Zimmerservice, Bar, 24-Stunden-Rezeption, Tennisplatz, Business Center, Wäscheservice, kostenlose Parkmöglichkeit. Seawal selepas sembahyang subuh, sagena menyambung kerja menyiapkan ppp. Ianya siap pada pukul 12.30 petang dan terus sagt emelkan kepada Syed Mikael kerana saya telah berjanji akan emel kepada beliau pada sebelah pagi. Saya terlewat. Saya Tiba von Dewan Sri Pinang pada pukul 2.00 petang. Forum bermula pada kira-kira pukul 3,30 petang kerana DSAI Yang Berkereta Dari Kuala Lumpur ist eine US-amerikanische Schauspielerin. Perjalanan mengambil masa lima setengah Konfitüre berbanding 3-4 Konfitüre jika tiada kesesakan. Kepada kira-kira 400 hadirin dan hadirat di Majlis Forum itu Saya memberitahu ada sekurang-Kurang lapan isu utama Yang mengundang jawapan berkaitan dengan tajuk Forum itu (Forum diadakan dalam Bahasa Inggeris). Saya kongsi isu-isu als Jawapan Yang Saya kemukakan di Forum itu dengan pembaca semua. Pertama. Wajarkah Bank Negara Malaysia (BNM) berspekulasi Di Pasaran Pertukaran Wang als Tidak. BNM tidak boleh sama sekali terlibat di dalam kegiatan spekulasi di dalam pasaran wang kerana risiko kerugian daripada kegiatan ini amat tinggi. Fensi sebenar BNM adalah sebaliknya, iaitu, memerangi kegiatan spekulasi. Di dalam pasaran pertukaran wang Asing khususnya, fungsi teras BNM ialah menjaga dan melindungi nilai Ringgit Malaysia (MYR) berbanding nilai matawang Asing khususnya matawang rakan Dagang utama negara seperti Dolar Amerika (USD), Ringgit Singapura, Paun Briten (GBP), Deutch Mark ( DM), Yen, Schweizer Franken, französischer Franc dan sebagainya. BNM mesti melindungi MYR dari serangan spekulatif als menjaga nilai pertukaran MRY supaya sentiasa stabiler als pasaran wang setiasa cukup kecairan. Kedua. bilakah BNM Mula terlibat di dalam kegiatan spekulasi di dalam pasaran pertukaran wang Asing BNM Mula melibatkan diri di dalam kegiatan spekulasi di pasaran pertukaran wang apabila Tan Sri Jaffar Hussien (Arwah) dilantik Gabenor Pada tahun 1985. Gabenor-Gabenor sebelum beliau 8211 Tun Ismail Ali ( Arwah) Dan Tan Sri Aziz Taha (meletak jawatan) 8211 semuanya menentang kegiatan spekulasi matawang. Malah, mereka, sentiasa, mempertahankan, BNM, sebagai, badan, yang, harus, bebas, dari, campur, tangan, pemerintahan, Kerana tidak rela dijadikan 8220budak suruhan8221 kepada Menteri Kewangan Yang mengarahkan Tan Sri Aziz berbuat sesuatu Yang bertentangan dengan prinsip dan etika Bank pusat, beliau memilih meletakkan jawatan. Mungkin, antaranya, beliau enggan berspekulasi di pasaran wang asing. Isyarat bahawa BNM Akan bersepekulasi di pasaran pertukaran wang Asing disebut di dalam satu syarahan Yang disampaikan oleh TSJH di Delhi dalam tahun 1989. Beliau menyebut bahawa beliau Telah menambahkan dimensi ketiga dan keempat kepada pengurusan Rizab BNM, iaitu, mengoptimamkan keuntungan dan membangunkan kemahiran berurusniaga di dalam Pasaran wang asing. Sebelum ini, teras utama pengurusan rizab adalah menjaga als melindunigi nilai MYR dan mengekalkan kecairan von dalam pasaran. Sejak Dari itu bermulalah penglibatan BNM dalam kegiatan spekulasi di pasaran wang Asing dalam skala besar dengan tujuan menjana keuntangan maksimam sehingga mengkesampingkan teras utama pengurusan Rizab. BNM bukan lagi berspekulasi von dalam pasaran untuk menjaga nilai ringgit tetapi berjudi dengan harapan mendapat untung besar dan segera. Bila ada pihak Yang bertanya kenapa BNM berspekulasi Secara besar-besaran sedangkan tidak ada mana-mana Bank PUSAT Yang berbuat demikian, maka TSJH sering memberi Alasan 8220untuk mempertahankan nilai Ringgit dan mengawal inflasi.8221 Ini terbukti falsu kemudiannya apabila kerugian besar akibat berjudi terdedah dan nilai Pertukaran als MYR merudum dalam tahun 1997-98 diserang spekulator. Ketiga Berapa besar dana digunakan BNM untuk berjudi di dalam Pasaran Pertukaran asing Kerana Ketiadaan Penyiasatan, Jumlah Dana Terlibat Sukar Diperinci. Tetapi, pakar-pakar pasaran memang mengetahui bahawa pada satu ketika BNM (sebelum skandal terdedah) adalah pemain terbesar von dalam pasaran pertukaran wang asing di dunia. Lawannya hanyalah George Soros, 8220penyangak matawang.8221 Akhbar Reuter pernah melaporkan bahawa BNM adalah 8220 sebuah Kuasa Yang dominan di dalam pasaran pertukaran wang Sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Bahawa, BNM Telah menjana keuntungan Yang agak lumayan Dari kegiatan itu Sejak sebelum tahun 1992-1993, Telah mendorong BNM untuk bermain di dalam pasaran pertukran Asing dalam skala Yang Semakin besar 0,8221 Pedagang-pedagang matawang Asing biasanya berjual beli dalam lot USD1 juta, USD5 Juta dan paling tinggi USD 10 juta. Tetapi BNM berniaga dalam Menge USD 50 juta dan kadang-kadang dalam Menge USD1 bilion (dalam istilah pasaran, ini dipanggil satu ela) dalam sehari. Amat jarang sekali peniaga matawang asing berjual beli dalam viel yang besar. Penanding Yang Paling hampir kepada BNM dalam kegiatan jual beli di dalam pasaran pertukaran asing ini ialah pengurus-pengurus dana Jepun. Itu Wortspiel mereka berani bermain paling tinggi dalam viel USD50 juta dan setakat sekali atau dua kali setahun. BNM bermain dalam viel-besuchtes ini setiap hari. Ertinya, BNM memang berjudi di dalam pasaran, satu Aktiviti Yang tidak ada kena-mengena langsung dengan fungsi 8220mempertahankan nilai Ringgit dan mengawal inflasi.8221 Strategi BNM ialah membeli dahulu sesuatu Matang wang dalam Anzahl der Beiträge beberapa bilion USD dan setelah Urusan pertama ini selesai (Selang beberapa Minit sahaja), ia akan membeli beberapa milliarde USD lagi. Ini menjana kejutan von dalam pasaran als pedgang-pedagang lain menjadi panik dan akan von tergesa-gesa membeli von matawang berkenanan. Akibatnya, harga akan naik dan ketika esulah BNM menjual pegangannya dan menjana keuntungan lumayan. Akhirnya, pedagang-pädagang lain akan tahu helah ini und bila mereka tahu, mereka akan bertindak balas. Maka bertemulah buku dengan ruas. Dalam tahun 1992, BNM berjudi di dalam Paun Britisch (GBP). Ia membeli dengan jangkaan GPB akan naik nilai. Pada masa yang sama, George Soros Membran 8220 kurzer Verkauf 8221 ke atas GBP (jual dulu dan beli kemudian) kerana dia menjangka nilai GBP akan jatuh di masa hadapan. Jangkaan soros tepat. Nilai GBP jatuh. BNM rugi USD5.5 bilion dan Soros untung USD1.7 bilion. TSJH berbohong dengan mengumumkan bahawa BNM hanya rugi di atas kertas sebanyak RM9.3 bilion. Hanya kemudian (dalam tahun 1993) Bildanimationsverzeichnis BNM rugi RM10.1 bilion. Pakar-pakar Membran anggaran bahawa kerugian sebesar itu hanya boleh terjadi kalau BNM berspekulasi dalam pasaran sebanyak US27-33 bilion. Jumlah ini 5 kali ganda jumlah rizab BNM pada masa itu als Lebih besar dari nilai Vermögenswert BNM, iaitu, USD20.7 bilion ketika itu, bermakna BNM sudah bankrap. Ini bukan hendak menjaga nilai ringgit als mengawal inflasi, ini berjudi sakan. Perjudian BNM di dalam pasaran pertukaran wang Asing ini Telah dikesan oleh Bank PUSAT Amerika (Federal Reserve Bank) dan Gabenornya Pada masa itu, Alan Greenspan Telah menggesa BNM menghentikan Segera perbuatan itu. Tetapi, BNM buat Pekak Badak. Ia Terus bermain Judi dan akhirnya Rugi besar lagi dalam tahun 1993 Akhbar 8220 Malaysia Geschäft 8221 melaporkan bahawa Pada kemuncaknya, BNM pernah berspekulasi di dalam pasaran pertukaran wang Asing sehingga RM270 bilion (USD90-100 bilion). Pedagang-pedagang matawang als BNM amat agresif dan digelar 8220pembuli pasaran8221 (Markt-Bully). Mereka seolah-oleh diberi von bos mereka cek kosong, berbelanja ikut suka. Yang sebenarnya, yang berjudi itu seorang sahaja, iaitu Nor Mohamed Yakcop. Khabarnya (berita yang hangat di kalangan kakitangan BNM), apa yang beliau buat ialah beliau berjual beli menggunakan komputer orang lain 8211 pegawai-pegawai di bawah beliau. Beliau akan bergerak dari satu komputer ke satu komputer sehingga pasaran melihat BNM mempunyai ramai pedagang matawang asing yang agresif walhal yang agresif hanya seoarng sahaja. Beläüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüüü Beliau membuat laporan pAlsu kepada Gabenor tetapi kerana dia licik, maka Gebenor percaya semua laporan sehinggalah 8220nasi Telah Menjadi bubur8221 barulah Gabenor sedar orang yang dipercayainya Selama ini Telah bermain kayu tiga dengan beliau, buat cerita Dongeng. Keempat, berapa besarkah kerugian yang ditanggung BNM akibat dari perjudian esu Memang sukar diketahui dengan tepat tanpa penyiasatan. YB Lim Bausatz Siang pernah menyebut di parlimen bahawa jumlah kesemua kerugian ialah RM30 bilion, satu jumlah yang amat menggerunkan. Inilah jumlah kerugian yang paling kerap erkrankung di kalangan pemain pasaran. BNM mengakui kerugian sebanyak RM10.1 bilion dalam tahun 1992 als RM5.7 bilion dalam tahun 1993. Jumlahnya RM15.8 bilion, kira-kira setengah dari anggaran pakar. Jumlah yang diakui von BNM itu memang von secara muslihat direndahkan. Sebahagian kerugian itu disorokkan melalui menilai semula pegangan emas BNM Pada harga pasaran Yang Telah Menjadi Lebih tinggi berbanding harga Mula-Mula ia dibeli dan menilai pelaburan BNM dalam saham tersenarai dan beberapa lagi harta Yang Lain. BNM juga menggunakan 8220 kreative Buchhaltung 8221 bagi menyorok kerugian. Kerugian Telah ditukarkan Menjadi 8220harta8221 dengan mencipta istilah Baru perakaunan, iaitu, 8220 latenter Aufwendungen 8221 atau 8220perbelanjaan tertunda8221 8211 wang Telah dibelanjakan dahulu tetapi Akan dibayar Secara ansuran kemudian. Ini adalah penipuan. TSJH, seorang akauntan bertauliah, telah menderhakai profesyen beliau sendiri. Kelima. Siapakah yang bertangungjawab di atas kerugian BNM berjudi sakan der Pasaran pertukaran matawang asing semasa TUN DAIM Zainuddin (TDZ) Männer und Frauen Menteri Kewangan. Semra orang maklum, TDZ ini seorang spekulator besar dalam pasaran saham. Süßspeisen. Dengan nada angkuh beliau pernah dilaporkan berkata: 8220Apa Yang Saya jana di pasaran saham itu hanyalah duit poket saya.8221 Diyakini bahawa arahan 8220pergi buat duit di pasaran pertukaran asing8221 kepada BNM datangnya Dari TDZ dan tentunya direstui oleh Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad (TMM). Umum mengetahui kedua-dua mereka rapat, bagaikan isu dengan kuku. Arahan itu dilaksanakan kerana BNM memiliki seorang Gabenor yang berwatak 8220 Ja Man 8221 bukan macam Tun Sie Ismail Ali und Tan Sri Aziz Taha. Harus diingat TDZ 8211 kerana gagal menundukkan Tan Sri Aziz Taha dengan arahan tidak munasabah 8211 Telah berjaya menekan Tan Sri Aziz sehingga beliau meletak jawatan. Gabenor TSJH pula mempunyai 8220 Ja Männlich 8221 lapisan kedua, iaitu, Noch Mohamed Yakcop. Pada peringkat BNM, kerugian gergasi ini adalah tanggungjawab TSJH als auch Mohamed Yakcop sepenuhnya. Mereka, walaubagaimana Wortspiel mengambil arahan daripada dan Membrana laporan terus kepada TDZ und TMM mengenai permainan mereka di pasaran matawang ini. Pegawai tinggi BNM Yang gelegen tidak tahu apa-apa. Timbalan Gabenor pada masa es, Tan Sri Dr. Lin Siehe Yan diketepikan. Sesungguhnya, mereka berdua telah terpesong jauh dari batasan (ging über Bord) dalam memperjudikan harta BNM di pasaran pertukaran asing. Mereka bukan berspekulasi tetapi berjudi Secara Cuai dan tidak bertanggung Jawab dengan tidak mengendahkan langsung tentang keselamatan harta BNM dan harta Negara. Mungkin Mereka bernafsu besar untuk mengalahkan Goerge Soros Yang dikenali sebagai 8220raja perompak8221 (Raubritter) itu bertujuan memenangi hati bos Mereka bahawa Mereka mempunyai kepakaran tanpa Tolok Banding di dalam urusniaga matawang Asing. Jadi, empat orang adalah orang yang Harus dipertanggungjawabkan sepenuhnya di atas kerugian gergasi Yang ditanggung BNM akibat perjudian di pasaran pertukaran Asing 8211 Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad, Menteri Kewangan, Tun Dain Zainuddin, Gabenor, Tan Sri Jaffar Hussein dan Nor Mohamed Yakcop. Bila Dato Sri Anwar Ibrahim mengambil alih sebagai Menteri Kewangan dalam tahiun 1991 BNM memang sudah terperangkap di dalam perjudian di pasaran. Beliau dinafikan maklumat mengenai keterdedahan BNM dalam pasaran pertukaran asing 8211 berapa besar pelaburan, untung atau rugi, semuanya disembunyikan dari beliau. Beliau mendapat maklumat serpihan dari pihak ketiga. Beliau, seperti yang diakui. Pernah meminta maklumat terperinci dari Gabenor TSJH von tetapi beliau disuruh pergi von memintanya daripada Perdana Menteri. Bila DSAI dilantik Menteri Kewangan, kerugian Telah menggunung 8211 8220nasi Telah Menjadi bubur.8221 Apa yang Boleh beliau buat hanyalah memberhentikan pendarahan dan itu beliau Telah berjaya buat. Beliau 8220membuang8221 Gabenor dan Nor Mohamed Yakcop Dari BNM Pada pertengahan tahun 1994 selepas pembentangan laporan Tahunan BNM 1993 Yang mendedahkan kerugian Dari spekulasi wang Asing itu. Beliau juga melarang sama sekali BNM Dari bersepekulasi di pasaran matawang asing. Larangan ini berkuatkusa hingga kini. Penganalisis merasakan beliau akhirnya membayar kos Yang tinggi atas tindakan beliau itu 8211 difitnah, dibuang kerja dan dipenjara 6 tahun. Orang yang Mitglied arahan supaya BNM berspekulasi di pasaran wang als adalah TMM dan TDZ und 8220kerja kotor8221 diserahkan kepada TSJH als NMY untuk melaksanakannya. Jadi, TSJH und NMY mempunyai pelindung. Sebab itu mereka bebas, tidak didakwa langsung. Keenam Kenapakah orang yang bertanggungjawab dibiarkan Lepas-bebas Nor Mohamed Yakcop dipaksa meletak jawatan Pada Julai 1994 satu hukuman Yang amat Ringan berbanding jenayah Yang Telah beliau lakukan terhadap negara. Malah, beliau kemudiannya diberi habuan lebih besar 8211 kembali ke BNM dan menjadi menteri Kabinett. TSJH juga dipersilakan meletakkan jawatan tetapi dengan segera beliau dilantik menjadi Übersetzung Timbalan Pengerusi PNB sebagai habuan. Sejak dari itu, beliau hidup murung 8211 jarang mendapat liputan medien 8211 dan dua tahun kemudian beliau menginggal dunia akibat penyakit barah. Perdana Menteri dan TDZ pula tida siapa yang berani senduh. Buat penyiasatan mereka tidak mahu. Mereka tidak lut undang-undang. Ketujuh. Kenapakah skandal kerugische pertukaran asing BNM tidak disiasat Ini adalah kerana, pertama. Pemimpin tertinggi negara nampaknya terlibat dan bersekongkol dalam perjudian ini. Kedua. Penyiasataan Mungkin Mendedahkan Banyak Kepincangan Dan Perkara Buruk Yang Boleh Membrana Kacau bilau politik kepada Golongan Berkuasa. Ketiga perincian-perincian skandal ini mungkin terlalu mengerikan (zu grausam) kepada Umum dan boleh menyebabkan malu besar kepada golongan berkuasa, sekiranya didedahkan. Keempat. wujud unsur-unsur jenayah di dalam skandal berkenaan Yang boleh menyebabkan orang bertanggungjawab masuk Penjara bukan masuk kabinet seperti Yang berlaku Sekarang. YB Lim Kit Siang Telah mencadangan di Parlimen Supaya Suruhanjaya PenyiasatanDiraja ditubuhkan untuk menyiasat skandal kerugian pertukaran Asing ini tetapi cadangan tidak langsung diendahkan. Kelapan, patutkah PR (jika memerintah) menyiasat Kembali skandal ini Di Mongolei, dua orang bekas Gabenor dan tiga orang kakitangan Bank pusat negara itu Telah didakwa dimahkamah atas tuduhan kecuaian dan melebihi Kuasa sehingga menyebabkan kerugian USD90 juta di pasaran pertukaran Asing. TSJH als NMY telah melakukan kesalahan yang lebih besar als menyebabkan kerugian gergasi, maka sudah sewajarnya mereka di bawa ke muka pengadilan. Mereka mestilah disiasat. Jenayah yang terlibat termasuklah kecuaian, menyalahgunakan kuasa, memalsukan akaun, memesongkan maklumat, pecah amanah, konspirasi dan rasuah. Aktiviti spekulasi yang dibuat sebenarnya berlawan dengan prinsip-prinsip utama bank pusat. Bank pusat sepatutnya membanteras spekulasi. Manakan boleh BNM melibatkan diri di dalam kegiatan spekulasi di pasaran matawang asing secara besar-besaran kerugischen wang rakyat terlalu besar untuk dilupakan begitu sahaja. Maka wajiblah kerajaan PR menubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat skandal ini walaupun ia telah terlewat 20 tahun. Penulis mengucapkan terima kasih kepada Penang Institut kerana Mitgliedschaft ruang kepada penulis untuk berkongsi maklumat dengan orang ramai. Semoga und eine mendapat Manfaat Dan ilmu dari penulisan ini. Along tidak terikat atas mana-mana parti politik als lebih selesa berkongsi ilmu yang benar kepada seluruh rakyat Malaysia. Mohd Zubir Amry Bin Ghazali. (Along) Meine Sachkenntnis ist, muslimischen Händlern zu helfen, Fachmann in der technischen Analyse mit zutreffendem Firmensufi Wissen zu sein. Geschäftsführer Wake Up Resources. Auftraggeber Seit 2003-2014: (Unternehmensmarktanalyse) Petronas. Geschäftsbank. PUNB. IMM (Institut Material Malaysia) pengurusan Malayischer Begriff oder Phrase: pengurusan Der Begriff Management bezieht sich auf den Prozess, Tätigkeiten effizient und effektiv mit und durch andere Personen durchzuführen. Der Prozess stellt die Funktionen oder primären Aktivitäten von Führungskräften. Diese Funktionen sind in der Regel Planung, Organisation, Führung und Kontrolle. Effizienz ist ein wesentlicher Teil des Managements. Es bezieht sich auf die Beziehung zwischen Inputs und Outputs. Wenn u mehr Leistung von den gegebenen Eingängen erhalten kann, haben Sie Effizienzsteigerung. Ebenso, wenn Sie die gleichen Ausgänge von weniger Eingängen erhalten können, haben Sie auch Effizienzsteigerung. Allerdings ist es nicht genug, um effizient zu sein. Das Management beschäftigt sich auch mit der Durchführung von Tätigkeiten, dh nach Effizienz. Wenn Manager ihr Unternehmen Ziel erreichen, sagen wir, sie sind wirksam. Prozess ist die Arbeitsweise. Der Begriff des Managements ist alles Requiment als der Weg, weil der Manager, doesnt Angelegenheit über Spezialisten, involvieren in Aktivitäten und Ziel zu finden. 1. Planung. Perancangan bererti bahawa para pengurus memikirkan terlebih dahulu tentang matlamat und tindakan mereka. Tindakan mereka biasanya digerakkan berdasarkan satu kaedah, rancangan atau logik bukannya firasat. 2. Organisieren. Organisieren Mittelwert para pengurus menyelaraskan sumber-sumber tenaga manusia dan bahan organisasi. Keberkesanan sesebuah organisasi itu bergantung kepada keupayaan menentukan penggunaan segala sumber ini bagi mencapai matlamatnya. Sesebuah organisasi itu akan menjadi lebih efektif hanya jika kerja-kerjanya lebih bersepadu dan selaras. Sebahagian Dari Tugas seseorang pengurus ialah mewujudkan keselarasan ini. 3. Führen. Menghuraikanischer Bagaimana para pengurus mengarah dan mempengaruhi para untergeordneter, bertindak supaya mereka melakukan tugas-tugas yang perlu. Dengan mewujudkan suatu suasana kerja yang sesuai, para pengurus membantu Untergebene supaya memberikan khidmat yang sebaik-baiknya. 4. Steuern. Para pengurus berusaha memastikan bahawa organisasi bergerak ke arah matlamatnya. Sekiranya Sebahagian Dari Organisasi Bergerak Mengikut Arah Yang Salah, Para Pengurus Akan Menkari Sebab Dan Membetulkan Arah Haluannya. Takrif kita juga menunjukkan bahawa para pengurus menggunakan semua sumber Organisasi, iaitu kewangan, kelengkapan dan maklumat serta tenaga manusianya, untuk mencapai matlamat-matlamat Mereka Mereka. Manusia adalah sumber, yang, paling, penting, bagi, sebarang, organisasi, tetapi, pengurus, akan, hanya, menghadkan, pencapaian, mereka, sekiranya, mereka, tidak, menggunakan, juga, las, organisasi, yang, Misalnya, seseorang pengurus yang ingin meningkatkan jualan bukan hanya perlu kuba mendorongkan pasukan jurujualnya tetapi juga hendaklah menambah belanjawan pengiklanan. Dengan cara ini mereka menggunakan sumber-sumber mannusien dan juga kewangan bagi mencapai sesuatu matlamat. Apabila sesebuah organisasi beroperasi dalam suatu persekitaran luaran yang stabil dan boleh diramalkan, para pengurusnya hanya perlu Mitglied der Europäischen Union perhatian secara sederhana terhadap keadaan luaran. Walaubagaimana pun di zaman kita ini, persekitaran luaran telah mengalami perubahan-perubahan yang pesat yang mempunyai kesan secara mendalam ke atas organisasi als strategi-strategi pengurusannya. Keadaan ekonomi yang turun naik, sikap pelanggan yang berubah-ubah, keperluan agensi-agensi kerajaan, kenaikan kos tenaga, bahan dan buruh. Semuanya ini Membrana kesan kepada organisasi dan pengurusannya. Sesungguhnya, gerak balas organisasi terhadap persekitaranya mungkin merupakan sesuatu yang penting. Senebuah organisasi memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia. Dalam sesebuah organisasi perniagaan, ia perlu mengeluarkan, memasarkan als menjual barangan dan perkhidmatan kepada manusia. Untuk menjayakan perniagaan umpamanya, unsahawan seharusnya melengkapkan diri dengan ilmu pengurusan perniagaan. Bidang-bidang ilmu pengurusan perniagaan ini termasuklah fungsi pengurusan, pemasaran dan kewangan. Di samping itu, tiga, kumpulan, utama, yang, menghidupkan, dan, menjayakan, perniagaan, adalah, pemilikan, perniagaan, pekerja, pelanggan, Sumber Yang Digunakan untuk menghasilkan barangan atau perkhidmatan atau kedua-duanya sekali adalah dikenali sebagai faktor pengeluaran, dan ianya adalah terhad. Faktor-faktor yang digunakan dalam menghasilkan barangan als perkhidmatan adalah seperti tanah, buroh, modal dan keusahawanan. Dalam proses mengeluarkan hasilnya, pengusaha akan mengalami kos pengeluaran seperti sewa, gaji pekerja, kadar faedah atas pinjaman bank dan belanja überkopf. Barang-barang als perkhidmatan yang dihasilkan mestilah memenuhi kehendak-kehendak pelanggan. Pentingnya persekitaran luaran dan pengaruh para pemegang kepentingan Telah Bertambah dengan kewujudan isu-isu dan masalah-masalah sozialen Pada tahun 1960-an dan sekitar 1970-an, Yang menyebabkan berbangkit tuntutan terhadap peningkatan tahap tanggungjawab soziale Syarikat, satu pendapat betapa Syarikat-Syarikat berkewajipan bertindak Untuk kebaikan masyarakat pada keseluruhan, sekalipun dengan berbuat demikian ia mungkin mengurangkan keuntungan. Perbahasan mengenai peranan perniagaan dalam masyarakat Telah mewujud satu Agenda masalah sozialen Yang termasuklah pencemaran persekitaran, peluang pekerjaan Yang sama bagi wanita dan Pekerja Minderheit, keselamatan Pengguna, dan banyak hal gelegen Yang mencerminkan tujuan-tujuan moralischen dan sozialen para pemegang kepentingan. Persekitaran luaran terdiri daripada unsicher-unsur di luar organisasi yang berkaitan dengan operasinya. Organisasi tidaklah boleh dikatakan dapat memenuhi segala keperluannya. Ia bertukar-tukar sumber-sumber dengan persekitaran als bergantung kepadanya untuk terus hidup. Bahan-bahan mentah, wang, buruh dan tenaga adalah eingegeben persekitaran luaran yang kuba didapati oleh organisasi dan diubah menjadi keluaran atau perkhidmatan. Yang kemudian disediakannya sebagai Ausgabe untuk persekitaran luaran. Carta Seite 70 Persekitaran luaran mempunyai unsicher-unsur tindakan langsung dan unsur-unsur tindakan langsung dan unsur pelanggan, agensi kerajaan, pesaing, kesatuan buruh, pembekal dan institusi kewangan. (Lihat Rajah diatas) Unsur-unsur tindakan tak dauerte termasuklah teknologi, ekonomi dan politik masyarakat. Unsur-unsur tindaka tak langsung mempengaruhi iklim di mana organisasi itu bergerak dans mempunyai potensi menjadi unsure-unsur tindakan langsung. Apabila perubahan dalam pengharapan orang Ramai berhubung tingkahlaku Syarikat menyebabkan terbentuknya agensi-agensi pengawasan kerajaan Yang Baru, maka unsur-unsur tindakan tak langsung Menjadi unsur-unsur tindakan lansung. Komponen-Komponen Tindakan Langsung Persekitaran Luaran. Komponen-komponen tindakan langsung persekitaran luaran yang utama termasuklah para pemegang kepentingan seperti lieferant, kunde, pesaing, kesatuan arbeitsunternehmen, finanzen institution, shyer holder, dan staatliche agentur. Diese Komponente ist spezifisch für die Organisation und ändert nie ihre Zusammensetzung. Setzen Sie organisasi mengambil bahan-bahan mentah. Perkhidmatan, tenaga, alat kelengkapan und buruh dari persekitaran als menggunakannya untuk menghasilkan Ausgang. Oleh yang demikian, setiap organisasi bergantung kepada pembekalnya bagi mendapatkan bahan dan buruh. Organisasi biasanya Membran Ureusan Dengan Para Pembekal Bahan, Perkhidmatan Dan Tenaga Melalui Pengurus atau ejen Pembelian. Pengurus pembelian mempunyai hubungan dengan beberapa pembekal Yang bersaingan dan Kadang-Kala mungkin membayar harga Einheit Yang Lebih tinggi kepada sesetengah-Setengah pembekal Tunggal. Dengan membahagikan pembelian kepada beberapa penjual, ejen pembelian mungkin dapat mengambil kesempatan Dari pertandingan di antara para penjual itu untuk memperolehi harga Yang Lebih rendah, kerja Yang Lebih bermutu, dan serahan Yang Lebih Cepat Penawaran buruh juga dilakukan dengan cara Yang Sama, iaitu personel atau Pakar Tenaga manusia. Organisasi memerlukan para pekerja yang mempunyai kemahiran als jenis pengalaman yang berbeza oleh es organisasi menggunakan berbagai saluran untuk mendapatkan para pekerja. Apabila Organisasi mengambil Pekerja Dari kalangan Mitglieder Nutzer kesatuan buruh, biasanya pihak kesatuan dan pihak pengurusan Akan mengadakan tawar - menawar untuk membincangkan soal upah, suasana kerja, Waktu kerja dan Aspek-Aspek gelegen keadaan kerja. Taktik penjualan berbeza menurut pelanggan von keadaan pasaran. Biasanya, Pengurus Pemasaran Menganalisis Bakal Pelanggan Dan Keadaan Pasaran Dan Mengarahkan Suatu Kempen Pemasaran Berasaskan Analisis tersebut. Pelanggan sesebuah syarikat mungkin merupakan sebuah institusi seperti sekolah, krankenhaus atau agensi kerajaan. Pelanggannya mungkin juga sebuah firma lain seperti kontraktor, pengedar, pengilang ataupun pelanggan perseorangan. Pasaran pelanggan mungkin merupakan suatu pasaran yang penuh persaingan von mana terdapat sejumlah besar bakal pembeli dann penjual berusaha mendapatkan persetujuan yang paling menguntungkan. Dalam pasaran Yang demikian, para pengurus mestilah Secara khusus mengambil Berat tentang harga, mutu perkhidmatan dan Ketersediaan keluaran jika Mereka ingin mengekalkan pelanggan Yang Lama dan Menarik pelanggan Baru. Jenis, bilangan dan tingkahlaku para pesaing organisasi adalah berhubung rapat dengan persekitaran pelanggan. Sesebuah firma mestilah mampu mengalihkan perniagaan dari pihak kepadanya jika ia berhasrat menambahkan bahagiannya dalam pasaran. Ini bererti firma berkenaan mestilah berupaya Mitglied kepuasan yang lebih sempurna kepada pihak pelanggan. Untuk mecapai kepuasan tersebut, para pengurus mestilah menganalisis cirri-ciri persaingan dan menetapkan strategi-strategi pemasaran yang jelas. Dalam pasaran oligopoli, secara relatifnya terdapat sebilangan kecil penjual berhadapan dengan ramai pembeli. Harga dan syer pasaran mungkin ditentukan melalui persetujuan industri yang dibuat secara diam-diam atau tak formal dengan diketuai oleh syarikat yang paling besar pengaruhnya. Oligopoli adalah suatu situasi pasaran yang paling umum, tetapi terdapat jenis-jenis yang lain. Dalam monopoli, setiap pelanggan mestilah membeli dari hanya satu sumber, sebagaimana kemudahan elektrik. Dalam kes sedemikian, hubungan penggubal peraturan kerajaan sering merupakan suatu perkara utama. Organisasi bergantung kepada berbagai jenis institusi kewangan, seperti bank perdagangan, bank pelaburan, dan syarikat insuran, untuk mengekalkan mengekalkan dan meluaskan aktiviti-aktivitinya. Firma pernigaan yang baru ditubuhkan dan firma yang sudah kukuh boleh membuat pinjaman jangka pendek untuk membiayai operasi semasa atau pinjaman jangka panjang untuk mengadakan kemudahan baru atau mendapatkan kelengkapan yang baru. Jesteru pentingnya hubungan kerja yang efektif di antara organisasi dengan institusi kewangan, maka biasanya tugas menjalin dan mengekalkan hubungan sedemikian adalah menjadi tanggungjawab bersama ketua pegawai kewangan dan ketua pegawai operasi berkenaan. Kini, organisasi didapati semakin terlibat dengan agensi-agensi kerajaan. Apabila kerajaan persekutuan tergolong sebagai pelanggan (sebagaimana dalam industri pertahanan), penglibatan sedemikian adalah disambut baik. Lebih menimbulkan kontrovesi lagi ialah hubungan organisasi dengan agensi-agensi pengawasan seperti Federal Communications Commission (FCC) dan OSHA. Agensi-agensi ini membentuk dan menguatkuasakan peraturan-peraturan asas yang menetapkan lingkungan operasi sesebuah industri Sejak banyak tahun, peranan kerajaan dalam perniagaan telah menjadi perkara perbahasan di antara mereka yang percaya bahawa campur tangan kerajaan dalam perniagaan mengakibatkan sekatan-sekatan yang menyusahkan ke atas perusahaan bebas dan mereka yang menegaskan bahawa pihak kerajaan memang sepatutnya melindungi orang ramai dan persekitaran semula jadi daripada kesan-kesan persaingan. Dalam tahun 1980-an, tentangan pihak perniagaan terhadap peraturan kerajaan menjadi lebih aktfi. Satu contoh mengenai penentangan pihak perniagaan terhadap peraturan persekutuan berlaku dalam tahun 1984,apabila usaha-usaha kerajaan untuk menyemak dan mengetatkan kawalan ke atas eksport keluaran teknologi-tinggi demi kepentingan keselamatan negara di halang oleh cadangan-cadangan balas yang meganjurkan pengawasan diri oleh syarikat-syarikat. Sekiranya konsep tanggungjawab social syarikat terus mendapat tapak yang kukuh, persetujuan dan kompromi di antara pihak-pihak syarikat dan para pemegang kepantingan boleh mengurangkan tekanan bagi campur tangan kerajaan. Pemegang Syer dan Lembaga Pengarah Struktur penguasa perbadanan-perbadanan awam yang besar menyarankan bahawa para pemegang syer, dengan menggunakan hak-hak mengundi mereka, boleh mempengaruhi lembaga pengarah dan dengan demikian mempengaruhi pula tindakan-tindakan organisasi. Walau bagaimanapun, dari segi amalan, ia seringkali bukanlah apa yang berlaku. Ramai pemegang syer membeli dan menjual saham mereka mengikut peluang-peluang pasaran jangka pendek, dan kurang atau tidak berminat untuk mempengaruhi tindakan-tindakan syarikat. Apabila para pemegang syer secara aktif mencuba untuk mempengaruhi syarikat, halangan-halangan tetap wujud. Keputusan Securities and Exchange Commission tahun 1983 telah menyukarkan lagi aktivis social yang membeli sejumlah kecil saham untuk memaksa undi-undi keatas isu-isu kontrovesi, seperti pelaburan di Afrika Selatan. KOMPONEN-KOMPONEN TINDAKAN TAK LANGSUNG PERSEKITARAN LUARAN Komponen tindakan tak langsung persekitaran luaran mempengaruhi organisasi dalam dua cara. Pertama, kumpulan-kumpulan di luar yang bukan merupakan para pemegang kepentingan mungkin mempengaruhi sesebuah organisasi secara tak langsung melalui satu atau lebih unsure persekitaran tindakan langsungnya. Kedua, unsur-unsur tindakan tak langsung membentuk suatu iklim-teknologi yang cepat berubah, pertumbuhan atau kemerosotan ekonomi, perubahan sikap terhadap kerja, di mana organisasi itu wujud dan organisasi akhirnya mungkin membuat gerak balas. Sebagai misalan, teknologi komputer hari ini membolehkan sejumlah besar maklumat mengenai individu diperolehi, disimpan, diselaraskan dan dipindahkan. Bank-bank dan firma-firma perniagaan yang lain menggunakan teknologi ini untuk menyelenggara, menyimpan, memproses dan bertukar maklumat mengenai status kredit bakal peminjam. Ramai orang khuatir mengenai penyalahgunaan data, pengambilan rahsia peribadi dan kesilapan-kesilapan lain. Golongan individu yang mengambil berat mengenai hakikat ini mungkin mengambil keputusan membentuk kumpulan pendesak kepentingan untuk mendapatkan perubahan sukarela dalam kaedah-kaedah perniagaan yang diamalkan oleh bank dan organisasi-organisasi lain. Dalam mana-mana masyarakat atau industri, tingkat teknologi memainkan peranan yang penting dalam menentukan jenis keluaran dan perkhidmatan yang akan dihasilkan, jenis kelengkapan yang akan digunakan, dan bagaimana berbagai operasi akan diuruskan. Sebagai contoh sesetengah-setangah pihak berpendapat bahawa kemajuan teknologi yang berterusan akan mengurangkan permintaan terhadap para pengurus pertengahan. Banyak syarikat kini menggunakan komputer bagi membuat ramalan dan penjadualan pengeluaran, iaitu aktivitivi-aktiviti yang selalunya dilakukan atau diselia oleh pihak pengurusan pertengahan. Sungguhpun sesetengah kerja telah dihapuskan dalam aktiviti aktiviti ini, namun manusia masih lagi diperlukan untuk mengembang, mentafsir dan bertindak ke atas data yang masuk dan keluar dari komputer. Sekiranya keupayaan komputer yang semakin bertambah itu membolehkan lebih banyak data dikumpul, dianalisis, dan digunakan maka lebih banyaklah kerja-kerja baru mungkin diwujudkan untuk menggantikan sesetengah kerja lama yang sudah terhapus. Perubahan dalam teknologi mungkin seringkali mempengaruhi tindakan para pesaing dan ini memperlihatkan contoh sebagaimana aspek tindakan tak langsung persekitaran boleh menjadi sebahagian dari arena tindakan tak langsung. Selama beberapa tahun, syarikat Polaroid dapat menandingi Eastman Kodak kerana ia mempunyai keluaran yang unik yang dilindungi oleh rangkaian paten yang eklusif. Akhirnya apabila syarikat Kodak berjaya mencipta satu teknologi alternatif, kedudukan pasaran sayarikar Polaroid yang unik itu terancam. Syarikat Polaroid bertindak dengan mengemukakan saman-saman dan juga dengan mencipta keluaran-keluaran yang baru. Para pengurus perlulah sentiasa mengambil kira kos-kos utama seperti buruh dan bahan-bahan mentah yang diperlukan oleh organisasi mereka. Disebabkan kos-kos itu berubah mengikut masa, maka mereka mestilah menentukan prospek mengenai kestabilan harga atau inflasi di masa hadapan. Kadar harga yang di tetapkan oleh para pesaing dan pembekal, di samping polisi-polisi belanjawan dan kewangan kerajaan, mempunyai pengaruh yang besar ke atas kos menghasilkan keluaran atau perkhidmatan dan keadaan pasaran tempat keluaran atau perkhidmatan itu dijual. Dalam hal demikian, para pengurus mestilah menumpukan sebahagian dari masa dan sumber untuk meramal keadaan ekonomi dan menjangka perubahan dari segi harga. Nilai dan adat sesuatu masyarakat membentuk garis-garis panduan yang menentukan bagaimana kebanyakan organisasi dan pengurus menjalankan operasi. Ada kalanya garis-garis panduan tersebut ternyata agak sempit seperti sekatan ke atas para pekerja kulit hitam di Afrika Selatan, yang melalui undang-undang dan adat tidak diberikan hak memegang jawatan di peringkat pengurusan jesteru itu mereka akan menyelia para pekerja kulit putih. Dalam kebanyakan negara pula, halangan social dikenakan terhadap kaum wanita yang mengejar kerjaya di peringkat pengurusan, namun demikian ada juga kaum wanita yang berjaya menapak ke peringkat yang tinggi itu sekalipun rintangan dan pengorbanan yang terpaksa mereka hadapi begitu besar sekali. Dalam bidang-bidang yang lain, garis-garis panduan tersebut mungkin agak luas seperti perbezaan dari segi hubungan yang boleh diterima di antara ketua subordinat dalam sesebuah bandaraya ataupun dalam sesebuah organisasi. Dalam sesetengah kes, hubungan biasa itu mungkin sangat formal di mana subordinat ternyata begitu hormat terhadap mereka yang berpangkat lebih tinggi darinya dalam hierarki. Dalam organisasi-organisasi yang lain, mungkin tidak terdapat banyak tanda wujudnya perbezaan dari segi pangkat. Niali dan adat masyarakat juga digambarkan dalam struktur organisasi firma. Sebagai contoh di Jepun, di mana pekerka mungkin bekerja untuk syarikat yang sam seumur hidup, para subordinat adalah lebih banyak terlibat dalam penentuan polisi dan soal membuat keputusan berbanding dengan para pekerja di Amerika. Pembolehubah Politik Perundangan Adakah agensi kerajaan akan mengamalkan pendirian yang tegas atau lembut dalam hubungannya dengan pihak pengurusan Adakah undang-undang antitrust atau cegah monopoly akan dikuatkuasakan dengan tegas ataupun tidak diperdulikan Adakah dasar kerajaan akan menyekat atau menggalakan kebebasan pihak pengurusan untuk bertindak. Jawapan bagi soalan-soalan ini bergantung pada sebahagian besarnya kepada iklim politik dan perundangan dalam sesuatu tempoh masa. Penglibatan kerajaan dalam hal ehwal perniagaan dan organisasi bukan untung telah semakin meningkat sepanjang abad ini. Biasanya, peraturan ini bertambah banyak dikuatkuasakan berikutan sesuatu keruncingan ekonomi atau social yang utama. Sebagi contoh kemelesetan ekonomi pada 1930 an dan pergerakan hak asasi manusia pada tahun 1960-an telah menyebabkan banyak cirri perundangan dikuatkuasakan dan agensi pengawasan yang baru dibentuk. Arah aliran ini semakin ketara apabila orang ramai menuntut supaya kerajaan melindungi pihak pengguna, memelihara persekitaran dan menghapuskan diskriminasi dalam pekerjaan, pendidikan dan perumahan. Semua desakan ini diperkuatkan lagi dengan adanya golongan di kalangan mereka juga pengurus yang menyeru supaya dipatuhi prinsip-prinsip etika yang tinggi dalam tindak laku perniagaan dan bidang masing-masing. Dimensi Antarabangsa. Komponen antarabangsa dari persekitaran luarna juga memperlihatkan peluang dan cabaran dan mempunyai potensi untuk bergerak dari faktor tindakan tak langsung menjadi faktor tindakan langsung. Sebagai contoh banyak syarikat di Amerika mendapati adalah menguntungkan menjalankan operasi pemasangan dan pengilangan di Mexico, iaitu berdekatan sempadan Amerika dan Mexico, manakala perniagaan-perniagaan borong dan runcit telah tubuhkan di Rio Grande di sebelah Amerika untuk memenuhi keperluan-keperluan orang-orang Mexico yang dating melawat. Dalam tahun1984 kerajaan Mexico menurunkan nilai peso dan memulakan kawalan mata wang untuk menyekat modal mengalir keluar dari negaranya, operasi-operasi pengilangan di sebelah kawasan Mexico didapati beroleh keuntungan, manakala banyak dari perniagaan borong dan runcit di sebelah kawasan Amerika habis musnah. Contoh ini menunjukkan betapa perlunya syarikat-syarikat yang melibatkan diri dalam perdagangan asing supaya memperkirakan penilaian risiko dan ekonomi dalam strategi-strategi mereka. Firma-firma yang terlibat dalam pengeluaran dan jualan di seberang laut segera mempelajari bahawa kejayaan atau kegagalan seringkali bergantung kepada pengetahuan yang tepat tentang undang-undang, adat, etika, system ekonomi dan kaedah-kaedah pengurusan negara-negara tempat mereka menjalankan perniagaan. Syarikat-syarikat multinasional, yang menguruskan kemudahan-kemudahan pengeluaran dalam sepuluh atau dua puluh buah negara yang berlainan dan membuat jualan di 50 buah negara atau lebih, mestilah mengumpulkan pengetahuan yang secukupnya tentang segala pembolehubah yang terdapat di negara-negara tempat mereka menjalankan operasi. Arah Aliran Dalam Persekitaran Luaran. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, pihak awam telah menjadi komponen persekitaran luaran yang paling mendesak. Jesteru itu pihak media kini berupaya mendapatkan lebih banyak maklumat dari yang boleh didapatinya dahulu, ia telah mewujudkan segolongan besar para pengguna yang serba maklum. Pandangan terhadap pihak berkuasa telah berubah dan orang ramai tidak lagi menerima sahaja sesuatu keputusan tanpa membantah. Sebagai satu kumpulan kecil dalam masyarakat, tenaga kerja juga telah semakin berana menyuarakan kepentingannya. Kesulitan melaksanakan peraturan dan arahan kerajaan yang dikira kompleks dan kadangkala bercanggah telah menyebabkan bertambahnya desakan supaya kerajaan mengurangkan penglibatannya dalam dunia perniagaan. Peraturan yang sedikit mungkin memudahkan lagi tugas para pengurus tetapi para pengurus pula mestilah dapat melahirkan inisiatif baru untuk mencapai tujuan social yang sama seperti yang ingin dilaksanakan oleh peraturan-peraturan tersebut. MENGHUBUNGKAN ORGANISASI DENGAN PERSEKITARAN Sejauhmana persekitaran luaran mempengaruhi para pengurus adalah berbeza keadaannya mengikut jenis dan tujuan organisasi. Perbezaan ini terdapat di kalangan kedudukan dan fungsi dalam organisasi. Oleh kerana para pengurus di tingkat-tingkat atas dalam organisasi mempunyai kuasa yang lebih besar dan perspektif yang lebih luas, maka mereka memikul tanggungjawab lebih berat bagi menguruskan hubungan dengan persekitaran luaran berbanding dengan para pengurus tingkat bawahan. Para pengurus dan organisasi mereka bergerak balas terhadap persekitaran luaran dengan cara mencuba mempengaruhi persekitaran tindakan langsung dan dengan cara meramal serta membuat pelarasan terhadap arah-arah aliran dalam persekitaran tak langsung. Mempengaruhi Persekitaran Tindakan Langsung. Untuk mendapatkan kesan dari persekitaran tindakan langsung, para pengurus mestilah menumpukan usaha mereka kepada aspek-aspek penting persekitran itu, terutamanya aspek-aspek yang ada kaitan dengan matlamat tertentu organisasi berkenaan. Jika mereka menimbangkan dengan sama setiap komponen, mereka hanya akan membuang masa dan tenaga dengan cara-cara tidak produktif. Tetapi dengan membuat tumpuan kepada faktor-faktor yang penting, para pengurus boleh menentukan sasaran bagi percubaan mereka untuk mempengaruhi persekitaran. Persekitaran tindakan langsung adalah satu kuantiti yang dikenali dan organisasi mempunyai pola interaksi yang tetap dan kukuh dengannya. Banyak teknik telah dicipta untuk mempengaruhinya. Para pengurus mempengaruhi keutamaan pengguna melalui pengiklanan. Mereka mengadakan hubungan kerjasama dan berunding dengan para pembekal untuk menarik dan mengekalkan khidmat para pekerja dan membuat perjanjian dengan pihak-pihak kesatuan bagi menstabilkan keadaan pasaran buruh. Ramalan dan Persekitaran Tindakan Tak Langsung. Seringkali, perubahan di dalam persekitaran tindakan tak langsung ialah tanda pertama tentang kesan yang akan berlaku kemudian terhadap aktiviti organisasi. Para pengurus bertindak dengan cepat dalam berbagai cara untuk mengetahui cirri-ciri perkembangan yang sedemikian. Mereka mungkin mengikuti jejak perkembangan atau aliran persekitaran secara berterusan, dengan harapan melalui cara-cara tersebut untuk mendapatkan suatu pengertian yang berguna tentang persekitaran luaran. Arah aliran perbelanjaan pengguna yang menurun misalnya, pada umumnya mungkin menyedarkan seseorang pengilang barnag-barang mewah betapa pengeluaran perlu dikurangkan sebelum jualan kepada pelanggan tetap mula merosot. Maklumat mengenai persekitaran tindakan tak langsung boleh didapati dari banyak sumber, desus-desus tak formal di sesebuah industri, para pengurus organisasi-organisasi lain, data yang dihasilkan oleh aktiviti organisasi itu sendiri, laporan dan statistik kerajaan, jurnal perdgangan, penerbitan kewangan dan perniagaan am, perkhidmatan terus bank data komputer dan banyak lagi. Penyelidikan boleh dilakukan untuk mencari kepastian tentang perkembangan yang dijangkakan. Dengan menggunakan teknik-teknik ramalan, para pengurus boleh menjangkakan perubahan dalam peraturan kerajaan, sikap orang ramai, kos pembekal, ketersediaan bahan-bahan mentah, tindakan para pesaing, dan seterusnya dan bersedia dengan jalan-jalan tindakan alternatif dan rancangan-rancangan konkrit yang akan diambil untuk tindakan masa hadapan. Perancangan, Rekabentuk Organisasi dan Persekitaran. Cara paling penting para pengurus membuat pelarasan terhadap persekitaran luaran ialah melalui pengembangan dan perlaksanaan rancangan-rancangan bagi organisasi mereka. Rancangan-rancangan ini mungkin mudah, bermatlamat jangka pendek dan terhad skopnya, atau rancangan-rancangan tersebut mungkin agak sofistikated, bermatlamat jagka panjang dan begitu menyeluruh. Rancangan-rancangan yang berpotensi paling sofisikated dan menyeluruh mengandungi konsep asas organisasi dan strategi-strategi yang akan bukan sahaja memandu langkah penyesuaian organisasi terhadap persekitaran luaran langsung dan tak langsung tetapi ia juga memandu usaha-usahanya untuk mempengaruhi tingkahlaku ejen-ejen dalam persekitaran tindakan langsung. Jenis pelarasan pengurusan yang khusus terhadap persekitaran melibatkan perubahan dalam struktur formal organisasi serta aliran kerjayanya. Pola autoriti, hubungan laporan di kalangan para pengurus, dan daya seumpamanya. Bentuk pelarasan terhadap persekitaran ini biasanya disebut rekabentuk organisasi bererti penyusunan organisasi secara sedar supaya ia dapat memenuhi dengan sebaik-baiknya permintaan persekitaran pada suatu masa. Sungguhpun tidak banyak organisasi direkabentuk secara rasional, namun banyak juga organisasi disusun semula dan distrukturkan kembali supaya sesuai dengan kehendak persekitaran.


No comments:

Post a Comment